ניווט בסירה אינו דומה לחלוטין לניווט ברכב ביבשה. אין כבישים, מעט שלטים מלבד סמני ניווט בסיסיים לדוגמא ׳שילוט הכוונה למשרדים׳, וייתכן שתצטרך להתמודד עם ערפל או חוסר יכולת לראות קרקע או ציוני דרך. למעשה, נדרשות שנים של ידע מצטבר ולמידה מתקדמת כדי להפוך למומחה בניווט ימי. אבל אל תתנו לזה להרתיע אתכם – כל עוד יש לכם אחיזה איתנה ביסודות, ללמוד כיצד לנווט בסירה ברוב נתיבי המים הפנימיים והסמוכים לחוף בתנאי מזג אוויר רגילים הוא חתיכת עוגה. אנחנו יכולים לחלק את זה לשלבים פשוטים אלה…
כיצד לנווט בסירה?
- החליטו על השיטה שלכם: ניווט אלקטרוני או ניווט מסורתי (אנלוגי).
- אם אתה משתמש בניווט אלקטרוני, התחל בהפעלת ה-GPS או הפלטר שלך.
- רשום את המיקום, המהירות וכיוון הנסיעה שלך בזמן אמת.
- כדי להגיע מנקודה "A" לנקודה "B", צור נקודת ציון.
- חיבור נקודות ציון יחד כדי ליצור מסלול; השתמש בטייס אוטומטי כאשר רלוונטי.
- עבור ניווט מסורתי, השתמש ב: מצפן, צ'רטרים, סרגלים מקבילים ומפרידים.
- הישאר בטווח ראייה של הקרקע והשתמש בנקודות ציון מרכזיות כנקודות התייחסות.
ניווט ימי אלקטרוני
הודות לטכנולוגיה המודרנית, ניווט עם GPS/צ'רטפלטר מודרני הוא חתיכת עוגה. אתה יכול להעלות מפה אלקטרונית (אם כי יורדי הים תמיד מתייחסים למפות שלהם כאל "תרשימים"), המציגה את המיקום שלך בזמן אמת, מהירות וכיוון הנסיעה שלך ועוד.
איתור המיקום שלך הוא פשוט כמו חיפוש אחר סמל הסירה ו/או קואורדינטות GPS על המסך. כדי להגיע מנקודה "A" לנקודה "B", כל מה שתצטרך לעשות הוא ליצור נקודת ציון.
תלוי עד כמה מתקדם הפלטר שלך עשוי להיות גלילה של סמן על פני התרשים, ואז יצירת נקודת ציון על ידי לחיצה על כפתור.
במקרים אחרים ייתכן שיהיה לך מסך מגע ורק צריך להקיש על המיקום שבו תרצה ליצור נקודת ציון.
לאחר מכן, תרצה ללחוץ על כפתור "עבור אל" (או לתת למסך החלקה, בהתאם לפלטר התרשים שלך).
עם הניווט ממיקומך הנוכחי לנקודת הציון לאחר מכן, הפלטר ייתן לך מסלול מצפן לכיוון. לרוב הפלוטרים יש גם "מסך היגוי" אחד או יותר לבחירה, שיציג גם את מסלול המצפן הרצוי וגם את זה שאתה עוקב אחריהם כעת.
השתמש בתפריט פלוטר התרשים כדי למשוך את מסך ההיגוי הזה למעלה, ואתה מוכן לעקוב אחר היחידה כשאתה מכוון מסלול מדויק לנקודת הציון. אתה יכול גם לצייר במספר נקודות ציון ולחבר אותן יחד, ל"מסלול".
הדבר החשוב ביותר ביצירת נקודות ציון ומסלולים ולאחר מכן ניווט אליהם הוא להסתכל מקרוב על התרשים, ולוודא שלא תנסה לעבור שום מכשול גדול כמו אצבע יבשה, אזורים מוגבלים או מים שאולי לא להרשות לעצמך את הסירה שלך זה מינימום טיוטה (כמה מים הסירה שלך צריכה כדי למנוע עלייה על שרטון).
ישנם פריטים אלקטרוניים רבים אחרים המסייעים בניווט, כמו מכ"ם וטייסים אוטומטיים. אבל אלה מטבע הדברים קצת יותר מתקדמים. מה לגבי שימוש באפליקציית ניווט בטלפון הסלולרי? ישנם מספר שיכולים להועיל לשייטים, כולל מגוון רחב של אפליקציות שייט ל-iOS ואפליקציות שייט לאנדרואיד.
עם זאת, סירות וטלפונים סלולריים לא תמיד מתערבבים היטב; הסביבה הלחה והסיכון לנזקי הלם נוכחים תמיד, וכיסוי טלפון סלולרי יכול להיות מעורפל או לא קיים באזורי שייט רבים. כתוצאה מכך, לעולם אל תסתמכו לחלוטין על טלפון סלולרי לצורך ניווט בסירה.
ניווט ימי מסורתי
אלקטרוניקה יכולה להיכשל, ולכן חשוב גם להשיג הבנה בסיסית של הכלים הדרושים לניווט אנלוגי, ולשמור אותם על סיפון הסירה שלך בכל עת. אלו כוללים:
- מצפן
- תרשימים עבור נתיבי המים שבהם אתה נוסע
- שליטים מקבילים
- מְחוּגָה
- עם העקרונות הבסיסיים האלה, כל עוד אתה נמצא בטווח ראייה של קרקע ונקודות ציון מרכזיות, אתה יכול להבין היכן אתה נמצא ולאן אתה הולך.
מצפן
מצפן אומר לך לאיזה כיוון הסירה שלך פונה – צפון, דרום, מזרח או מערב – כפי שנמדד במעלות ביחס לצפון המגנטי. יש 360 מעלות המייצגים מעגל שלם. אפס מעלות על המצפן הוא צפון, 180 מעלות מצביעות דרומה, זה 90 מעלות למזרח, ו-270 מעלות מובילות למערב. אז הצצה במצפן שלך אומרת לך באיזה כיוון אתה נוסע, בכל זמן נתון. כאשר אתה מנווט את הסירה שלך לדרגה מסוימת על המצפן כדי לשמור על מסלול ישר, אתה קורא לזה "המיסב" שלך. אז אם אתה שייט למסעדה לארוחת צהריים והיא נמצאת ישירות מצפון שלך, אתה תכוון לכיוון אפס מעלות. אם זה מדרום לך תכוון מיסב של 180 מעלות, וכן הלאה.
תרשימים
תרשימים הם פשוט מפות של המים ודרכי המים, עם סימון מיוחד לעומקי מים, סמני ערוצים, מגדלורים ואזורים מוגבלים. NOAA מייצרת תרשימים עבור נתיבי מים בארה"ב אשר ניתן לצפות בהם באינטרנט בחינם, אך כדי לקבל גרסאות מודפסות עליך לרכוש תרשימים או ספרי תרשימים (עבור אזורים גדולים יותר) מסוכן מוסמך NOAA. אתה יכול גם לאסוף תרשימים וספרי תרשימים עבור נתיב המים המקומי שלך כמעט בכל חנות לאספקה ימית.
שליטים מקבילים
סרגלים מקבילים הם שני סרגלים המחוברים על ידי זוג זרועות מסתובבות, כך שניתן להניף את הסרגלים קרוב זה לזה או רחוק זה מזה, אך הם תמיד יישארו מקבילים לחלוטין. על ידי כך שוב ושוב, אתה יכול "ללכת" על הסרגלים על פני תרשים. למה בכלל שתרצה? כי זה יאפשר לך לקבוע את מיסב המצפן המדויק של כל מסלול שאולי תרצה לנווט. לכל התרשימים יש ורד מצפן עם כל 360 המעלות מודפסים עליהם. הנח את הסרגל על גבי התרשים, על קו המסלול שאתה רוצה לנווט. אחר כך צעדו עם הסרגלים אל שושנת המצפן, ואל הוויולה – אתם יודעים איזה כיוון מצפן אתם צריכים כדי לנווט את הסירה שלכם כדי לנהל את המסלול.
מְחוּגָה
למפרידים יש שתי זרועות המחוברות בקצה אחד, וניתן לשלוף אותן לרוחבים שונים בקצה השני. אלה משמשים למדידת מרחק. לכל התרשימים יש מפתח שמראה קנה מידה לפי מיילים ומיילים ימיים. החזק את המחיצות עד קנה המידה ומשוך אותם זה מזה עד שרוחב הזרועות ישתווה לסולם התרשים עבור מייל או כל תוספת של מיילים (נהוג לראות מרווחים של אחד, חמישה, 10, או אפילו 20 מייל בהתאם לקנה המידה של טבלה). עם הגדרת המחיצות תוכל להשתמש בהם כדי למדוד את המרחק בין כל שתי נקודות בתרשים.
משימות בסיסיות בניווט ימי
עם הכלים האלה ביד – או בראש – אתה יכול לבצע את שלוש משימות הניווט הבסיסיות ביותר: להבין היכן אתה נמצא, לאן אתה רוצה ללכת, וביצוע קורס כדי להגיע לשם.
איפה הסירה שלך?
- כדי להבין היכן אתה נמצא, הסתכל מסביב ואתר שלוש ציוני דרך מתורטטים כמו עזרי ניווט, גשרים או מגדלי מים על החוף.
- כוונו את המצפן שלכם (כלומר כוונו את הסירה שלכם, אלא אם כן יש לכם מצפן כף יד) אליהם אחד בכל פעם.
- רשום את המיסב.
- לאחר מכן הגדר את הכללים המקבילים שלך על שושנת המצפן כך שתתאים למיסבים, ובזה אחר זה, צעד אותם עד שהם מצטלבים עם ציון הדרך עבור המיסב המתאים וצייר קו לאורך קצה הסרגל.
- לאחר ביצוע כל שלושת הקווים, הם יצטלבו כדי ליצור משולש קטן – וזה המיקום שלך.
- כיצד לנווט לאן שאתה רוצה להגיע
זה רק עניין של זיהוי המיקום והיעד שלך, ואז קביעת כיוון המצפן המתאים בין שני המקומות. הגדר את המצפן של הסירה שלך כך שיתאים למיסוב, ואתה מוכן לצאת לדרך.
בעקבות קורס
כעת, כשאתה יודע כיצד להשיג כיוון, קל לעקוב אחר הקורס – כל מה שאתה צריך לעשות הוא לנווט את הסירה כדי לשמור את המצפן על המיסב הזה. אתה תבחין ששמירה על סירה במסלול יכולה להיות קשה, במיוחד עם סירות קטנות ומהירות יותר, ואם אתה יכול לשמור על הנתיב שלך בטווח של חמש מעלות בערך מהמסלול המיועד, עליך לראות בכך עבודה טובה. עכשיו צאו לשם, ונווט!